Pilihan Raya dan Perniagaan


Bahang pilihanraya masih belum hilang. Banyak isu yang timbul selepas pilihan raya ni.Isu Datok Mukhriz, Perlis,Perak, Terengganu, DEB dan banyak lagi isu yang timbul selepas pilihanraya. Ia membuatkan suasana agak berserabut. Bagaimana pulak dengan bisnes? Sudah tentu ia akan terkesan sama.

Sepanjang demam pilihanraya, sales agak merosot. Walau bagaimana pun saya telah pun membayar komisen sebanyak RM385 bagi affiliate Raja Adsense dan Penulis Ebook. Banyak la jugak tu. Secara purata jualan ebook adalah 40 jualan sebulan bagi Raja Adsense dan 20 bagi Penulis Ebook.

Sejak pilihanraya pada 8 Mac lepas, hanya 5 sales hingga sekarang. Kesan yang cukup besar saya kira. Saya sedang menunggu cuti sekolah tamat untuk melancarkan ebook terbaru saya iaitu Siri Pengiklanan. Daripada respon beberapa orang yang saya minta untuk review, ia sangat positif.

Bukan senang untuk menulis ebook yang teknikal seperti Adwords,Adsense, WordPress dan sebagainya. Ini adalah kerana kebanyakan orang tiada kurang asas. Sebab itulah sebagai penulis ebook, kita perlu mengambil kira golongan yang tiada kurang asas IT.

Zul Smartusaha juga mengalami kesan yang sama.Saya yakin kebanyakan usahawan internet yang mensasarkan pasaran Malaysia akan mengalami sedikit penurunan dari segi jualan produk mereka. Walau bagaimanapun, pasaran Malaysia masih segar dan perlukan banyak suntikan untuk terus berkembang maju.

Harga Minyak Dunia hari ini pula mencecah USD111.42 setong. Harga yang tertinggi setakat ini. Mereka yang menang pilihanraya yang nak turunkan harga minyak tu? Mampu ke buat? Harga minyak dunia makin naik, kita nak turunkan pulak.Sebenarnya bukan hanya di Malaysia yang mengalami kesan kenaikan harga minyak, tetapi di seluruh dunia…Yang pastinya harga minyak tidak akan turun selagi tiada tenaga alternatif dijumpai..

Inilah hakikat dunia hari ini. Kita hanya boleh bercakap.Untuk melaksanakan, memang susah. Jadi jika berjanji, pastikan ia mampu dilaksanakan. Rakyat pasti menuntutnya dan ia akan menjadi satu isu politik oleh pembangkang. Tabur janji sememangnya mudah. Pelaksanaan memerlukan perancangan yang teliti, jika tidak 5 tahun akan datang, berubah lagi la pucuk pimpinan negeri yang terlibat. Selamat berjuang BA.

Rakyat akan menuntut janji janji anda semua! Begitu juga dengan BN, Rakyat pun akan menuntut janji pilihanraya anda.

BN menjadi satu parti tunggal?Oh..saya kira ia adalah cubaan untuk menjadikan konsep samarata. Keistimewaan orang melayu dan bumiputera akan hilang. Itulah yang akan berlaku.Tiada lagi hak istimewa dalam politik. Mana mana orang boleh menjadi Presiden BN.Ia adalah dasar demokrasi. Kalo terima, saya kira bodoh la orang tu.

Itu adalah pandangan saya.Konsep samarata dilaksanakan, tiada lagi DEB,tiada lagi hak hak orang melayu dan Malaysia akan menjadi negara sekular sepenuhnya.Kita boleh “claim” sebagai negara islam kerana pemimpin kita terdiri daripada orang islam.Bila konsep samarata dilaksanakan, pemimpin boleh jadi dari mana mana bangsa. Sangat terbuka bukan?

Kesan jangka panjang memang dahsyat. Perbalahan antara kaum mungkin berlaku kerana sekarang ini kebanyakan parti berjuang untuk mempertahankan bangsa masing masing. Apa yang mereka ingin perjuangkan jika ia samarata. Macam konsep komunis la jadinya. Parti berjuang untuk mempertahankan hak bangsanya. Itulah politik Malaysia.

Harap pemimpin kita bertindak waras…Risau tengok keadaan politik sekarang..Kucar kacir..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Klik Untuk Share..Semoga Bermanfaat Kat kawan Anda.

Comments 3

  1. titan March 19, 2008
  2. Muax March 26, 2008
  3. sham March 26, 2008

Leave a Reply

error: Content is protected !!