≡ Menu

PRU 12: Keputusan Mengejut Pilihanraya

Semalam saya tunggu sampai pukul 3. Nampaknya 5 negeri akan berada di tangan pembangkang. Tempat saya pulak? Saya mengundi di Adun Bukit Payung dan Parlimen Marang dan keputusannya ialah sudah tentu Pas menang! Kawasan panas kat Terengganu la katakan.

Saya tak terkejut kalo Pas menang di Kelantan. Saya terkejut bila Pas menang besar di Kedah dan PKR menjadi MB kat Selangor. Memang pilihanraya kali ni penuh dengan kejutan. 4 menteri kalah teruk. 10 timbalan menteri ikut serta. Bukan ini yang dikatakan suara rakyat.

Rakyat mahukan pembaharuan. Pak lah patut menilai pentadbiran beliau. Kenapa boleh kalah teruk sedemikian, yang menang pun majoriti sikit je. Pak Lah pun menang dengan majoriti 6K lebih. Itu adalah satu tanda Pak Lah mungkin akan jatuh pada pilihanraya akan datang. Di Terengganu, BN masih memerintah.Kebanyakan yang kalah ialah di tempat dimana Idris Jusoh mengugurkan pemimpin yang mampu mencabar beliau untuk menjadi Menteri Besar Terengganu.

Banyak benda yang perlu dinilai dengan pentadbiran sekarang. Kerajaan patut menilai dan mengkaji apa yang rakyat mahukan. Bukan sogok dengan pelbagai kemajuan yang tidak diperlukan seperti masjid kristal & etc. Di Selangor contohnya, kebanyakan tidak berpuas hati dengan dengan kenaikan harga barang dan minyak. Itulah isunya. Begitu juga isu Khairi dan kronisme bersama dengan pelbagai kes rahsuah.

Isu pengundi hantu tidak wujud. Pembangkang menang besar pada PRU 12 ni. Nak dapatkan 1 negeri, 4 negeri yang terlepas. Ni la yang dikatakan “Yang dikejar tak dapat, Yang dikendong keciciran”. Nak kejar kelantan, Perak,Penang,Kedah dan Selangor terlepas. hehehehe.

Semalam memang panas. Bisnes pun agak slow sekarang. Lepas ni kena usaha lebih untuk memajukan lagi perniagaan. Tak kisah la siapa yang memerintah. Diharap ia membawa kemakmuran kepada negeri dan negara. Tahniah buat calon yang menang. Selamat maju jaya buat calon yang kalah.

Salam Usahawan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 4 comments… add one }

  • beduz March 9, 2008, 3:07 pm

    semalam semasa mengumankan keputusan, seorang panelist ada berbicara mengenai media alternatif iaitu blog. dalam kata-kata beliau mengesa kerajaan agar memandang berat mengenai menda ini. so lepas ini bimbang la jgk takut2 blog bisnes yang terkena tempiasnya…pape pun diucapkan tahniah kpd wakil wakaf mempelam dan batu burok.
    sham,saya mengundi kat chukai kemaman…

  • smartzul March 9, 2008, 10:35 pm

    Kalau blog diharamkan, jelas sama sekali pihak yang mengharamkan tu bukan bijak pandai. :)

  • titan March 10, 2008, 12:06 am

    Takde masalah agaknya. Diorang tak pandai berblog agaknya. Tu yang jeles macam-macam..

  • zuhairy March 11, 2008, 1:11 pm

    Inilah dia kuasa Allah taala. Sama-sama kita renungi firman Allah ini :

    “Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (Ali Imraan 3 : 26)

Leave a Comment