Petai Menangis Rupanya Kencing Reriang


Sejak 2,3 hari ini dalam akhbar agak kecoh tentang pokok petai yang dikatakan ajaib kerana “menangis” pada waktu malam. Maka ramai yang buat cerita yang kononnya ia boleh buat ubat dan ramai la yang menadah air yang seperti hujan dibawah pokok petai.

petai menangis

Imej: Harian Metro

Semalam bila pakar menyatakan ia kemungkinan adalah kencing serangga yang dinamakan riang-riang. Dan ia terbukti betul apabila ada penduduk yang nak kepastian memanjat pokok petai dan serangga itu berkeliaran lari apabila digoncang dahan petai.

Jadi berakhir sudah misteri petai menangis yang menjadi hit dalam akhbar sebentar. Apabila kenyataan kencing riang-riang ini timbul maka ramai la netizen yang mengeluarkan kenyataan.

“Nah, sedapnya kena kencing, bukan kerajaan je kencing…rupanya serangga pun kencing”

“Wek..Siap tadah dan minum lagi tu”

Banyak lagi komen yang lawak-lawak. Biasalah netizen atau tentera bawang Malaysia yang garang. Jangan main-main diorang ni sebab sekali menyerang, boleh kena sawan organisasi yang terlibat.hahaha

Jadi berita berkenaan petai menangis kini selesai. Rasanya kejadian ini pernah terjadi dulu apabila air jenis keluar dari pokok petai sebelum ini. Keadaan yang sama, ramai yang berbondong-bondong bawa bekas dan tanah kononya ia boleh buat ubat. Cuma dulu rasanya dari batang.

Kalau ada yang perasan, musim riang-riang banyak ini berlaku bila nak tahun baru cina. Ini yang saya perasan la. Bila nak masuk raya cina, banyak riang-riang ini berterbangan hurung lampu. Sekarang memang tak lama lagi dah. Memang sekarang musim riang-riang.

Bagi mereka yang dah terminum tu, ambil pengajaran. Mujur menerut pakar, ia tak memudaratkan kalau termimum, cuma ia tidak elok kerana ia adalah air kencing serangga.

Saya pun pelik, bila ada kejadian pelik macam tu, pasti ada yang keluarkan cerita kononnya ia boleh buat ubat. Tang mana ubat tah. Yang banggang, percaya pergi tadah tiap malam untuk buat ubat.  Mujur benda ni tak lama dan didedahkan oleh pihak media. Kalau berlarutan, dah ramai mana yang dok teguk kencing reriang tu.

Tak habis-habis kena kencing.. 😛

Ambik pengajaran. OK?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Klik Untuk Share..Semoga Bermanfaat Kat kawan Anda.
AliDropship is the best solution for drop shipping

Leave a Reply