Maksud Dan Tafsir Mimpi Menurut Islam

July 21, 2011 · 84 comments

in Review

Adakah mimpi satu permainan tidur? Sebenarnya sesetengah mimpi mempunyai maksud tertentu dan boleh ditafsir. Menurut Al-Quran, Nabi Yusuf adalah antara mereka yang dikurniakan Allah kebolehan untuk mentafsir mimpi. Dalam Al-Quran terdapat 3 peristiwa di mana Nabi Yusuf dikaitkan dengan tafsiran mimpi. Semua ini diceritakan oleh Allah dalam surah tentang kisah yang paling indah iaitu Surah Yusuf.

Tafsir Mimpi Dalam Islam

Mimpi Pertama

Nabi Yusuf telah bermimpi 11 bintang, bulan dan matahari sujud kepadanya. Ia diceritakan dalam Surah Yusuf ayat hingga ayat 10.

Maksudnya:”

4. {Ingatlah} ketika Yusuf berkata kepada ayahnya :

“Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan, kulihat semuanya sujud kepadaku”.

5. Ayahnya berkata: “Hai anakku ,jgnlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada saudar-saudaramu, maka mrk membuat muslihat {utk membinasakanmu} .Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia.”

6. Dan demikianlah Tuhanmu memilih kamu {utk menjadi Nabi} dan diajarkannya kepada kamu sebahagian dari takdir mimpi-mimpi dan disempurnakannya nikmat-Nya kepadamu dan kepada keluarga Ya’qub sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmatnya kepada dua orang bapamu sebelum itu, {iaitu} Ibrahim dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

7. Sesungguhnya ada beberapa tanda-tanda kekuasaan Allah pada {kisah} Yusuf dan saudara-saudaranya bagi orang yang bertanya.

8. {Iaitu} ketika mereka berkata: “Sesungguhnya Yusuf dan saudara kandungnya {Benyamin} lebih dicintai oleh ayah kita daripada kita sendiri, padahal kita {ini} adalah satu golongan {yang kuat} .Sesungguhnya ayah kita adalah dalam kekeliruan yang nyata.”

9. Bunuhlah Yusuf atau buanglah dia ke suatu daerah {yang tidak dikenal} supaya perhatian ayahmu tertumpah kepadamu saja dan sesudah itu hendaklah kamu menjadi orang-orang yang baik.”

10. Seorang daripada mrk berkata: “Janganlah kamu bunuh Yusuf, tetapi masukkanlah ia ke dalam perigi, supaya dia dipungut oleh beberapa orang musafir jika kamu hendak berbuat.” { Yusuf :4 ~ 10 }

Mimpi Kedua

Setelah Nabi Yusuf difitnah dan dipenjarakan. Nabi Yusuf berkenalan dengan 2 orang banduan iaitu seorang pelayan dan juga seorang penjaga gudang. Si pelayan melihat ia seakan-akan berada di tengah sebuah kebun anggur memegang gelas, seperti gelas yang sering diguna minumkan oleh Raja, majikannya lalu diisinya gelas itu dengan perahan buah anggur. Sedang pemuda penjaga gudang melihat dalam mimpinnya seolah-olah mendukung di atas kepalanya sebuah keranjang yang berisi roti, roti mana disambar oleh sekelompok burung dan di bawanya terbang.

Baginda kemudiannya mentafsirkan bahawa penjaga gudang  akan terbunuh dan disalib dan si pelayan akan dibebaskan dan kembali bekerja sebagai pelayan di istana.

Mimpi Ketiga

Raja telah bermimpi seakan-akan melihat tujuh ekor sapi betina lain yang kurus-kurus. Disamping itu ia melihat pula dalam mimpinya tujuh butir gandum hijau disamping tujuh butir yang lain kering. Semua pembesar dan bijak pandai telah dipanggil, namun gagal mentafsir maksud mimpi ini.

Nabi Yusuf mentafsirkan mimpi berkenaan…

Negara akan menghadapi masa makmur, subur selama tujuh tahun, di mana tumbuh-tumbuhan dan semua tanaman gandum, padi dan sayur mayur akan mengalami masa menuai yang baik yang membawa hasil makanan berlimpah-ruah, kemudian menyusuk musim kemarau selama tujuh tahun berikutnya dimana sungai Nil tidak memberi air yang cukup bagi ladang-ladang yang kering, tumbuh-tumbuhan dan tanaman rusak dimakan hama ssedang persediaan bahan makanan, hasil tuaian tahun-tahun subur itu sudah habis dimakan. Akan tetapi, Nabi Yusuf melanjutkan keterangannya, setelah mengalami kedua musim tujuh tahun itu akan tibalah tahun basah di mana hujan akan turun dengan lebatnya menyirami tanah-tanah yang kering dan kembali menghijau menghasilkan bahan makanan dan buah-buahan yang lazat yang dpt diperah untuk diminum.”

” Maka jika taksirku ini menjadi kenyataan ,” Nabi Yusuf berkata lebih lanjut,” seharusnya kamu menyimpan baik-baik apa yang telah dihasilkan dalam tahun-tahun subur, serta berjimat dalam pemakaiannya untuk persiapan menghadapi masa kering, agar supaya terhindarlah rakyat dari bencana kelaparan dan kesengsaraan.”

Baginda dibebaskan apabila kesalahan yang dilemparkan kepadanya didapati sebagai fitnah dan dilantik sebagai Penasihat kepada Raja.

Inilah antara peristiwa dii dalam al quran yang menunjukkan mimpi boleh ditafsir. Sesetengah daripada mimpi boleh ditafsirkan. Hasil daripada kajian mereka, 2 orang Ustaz iaitu Ustaz Zul dan Ustaz Hayat telah menghasilkan kamus dan tafsiran mimpi.

Jika anda ingin mengetahui tentang mimpi dan tafsirannya dalam Islam. Anda boleh dapatkannya Kamus Tafsir Mimpi mengunakan kaedah Al-Quran.

Kamus Tafsir Mimpi

Kamus Tafsir Mimpi Kaedah Al-Quran

Anda boleh bertanya dengan mereka jika ada mimpi yang menganggu tidur anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

  • tafsir mimpi menurut islam
  • tafsir mimpi dalam islam
  • tafsir mimpi islam
  • tafsiran mimpi dalam islam
  • maksud mimpi dalam islam
  • maksud mimpi
  • tafsir mimpi
  • rahsia mimpi dalam islam
  • tafsiran mimpi menurut islam
  • mimpi lipan

{ 84 comments… read them below or add one }

khairul October 25, 2011 at 10:34 am

Betul tu, ilmu mentakwil mimpi ini sudah hilang kerana tiada siapa yang mampu mentakwil secara rational dan tetap. Hanya orang yang terpilih dapat mentadbir mimpi dengan betul.

sekadar menambah dan berkonsgsi pendapat!

http://khairulorama.wordpress.com/2011/09/20/pengajaran-daripada-surah-yusuf-ilmu-takwil-mimp/

sham October 25, 2011 at 11:38 am

Betul tuan. Ia adalah satu anugerah kepada orang yang dipilih Allah.

shira January 8, 2012 at 11:42 am

bolekah saya bertanya tentang mimpi saya disini?

NORA February 1, 2012 at 3:04 pm

SALAM… KELMARIN SAYA BERMIMPI 2 BATANG GIGI SIUNG SAYA TERCABUT.DAN SEMALAM PULA BERMIMPI MELIHAT LETUSAN GUNUNG BERAPI DAN LIMPAHAN LAHARNYA HAMPIR-HAMPIR TERKENA PADA KAKI SAYA. MIMPI INI MEMBUAT SAYA RISAU DAN TAK DAPAT TIDUR NYENYAK. TLG SAYA TAFSIRKAN MIMPI NI.

noorlyn February 12, 2012 at 8:11 pm

Salam.. sejak kebelakangan ini saya terlalu kerap bermimpi baby… macam2 saya bermimpi pasal baby… Yang paling saya takut saya bermimpi digigit ular berbisa, masuk tempat sembahyang bukan islam dan paling menjijikan masuk kadang babi..tlg saya tafsirkan mimpi ini… kerana benda2 macam ini kerap sangat..

sham February 13, 2012 at 8:56 am

Noorlyn, ia adalah petanda ada gangguan jin/sihir. Sila ke pusat perubatan islam seperti darushifa dengan segera. Ia boleh berikan kesan kepada diri jika terus dibiarkan. Antara mimpi adanya gangguan sihir/jin:

1) Sakit kepala dan dada selepas waktu asar keatas.
2) Badan terasa berat dan malas.
3) Sukar mendapat jodoh.
4) Badan terasa bisa-bisa/gatal.
5) Sakit/takut ketika ziarah orang meninggal.
6) Sukar tidur malam.
7) Sakit pinggang tanpa sebab.
Sakit dada bila waktu asar keatas.
9) Mimpi melihat binatang seperti ular dan binatang berbisa.
10) Bermimpi bayi/kanak-kanak atau menyusukan bayi.
11) Bermimpi jatuh dari tempat tinggi.
12) Bermimpi di tempat yang kotor.
13) Sakit anggota badan tertentu seperti kaki,tangan selepas waktu asar.
14) Ada terasa benda bergerak dibawah kulit.
15) Bayi kerap menangis.
16) Bunyi guli jatuh diatas syiling.
17) Suami isteri kerap bertengkar walau perkara kecil.
18) Sayang melampau-lampau pada orang yang baru dikenali.
19) Malas beribadat.
20) Nyanyuk ketika usia lanjut.
21) Panas baran.
22) Sikap berubah secara mendadak.
23) Gelisah dan panas ditengkuk bila dengar al-quran.
24) Suka melakukan tabiat buruk.
25) Kerap sendawa bila mendengar al-quran.
26) Kerap keguguran.
27) Gagal melakukan hubungan kelamin.
28) Mengantuk bila dengar al-quran.
29) Bermimpi seram yang menakutkan.
30) Darah haid turun lebih 15 hari.
31) Batuk yang berpanjangan tanpa sebab klinikal.
32) Selalu ditindih ketika tidur.
33) Kuat berangan.
34) Terlalu rasa rendah diri dan tidak berkeyakinan.
35) Nafsu seksual yang melampau.
36) Selalu melihat kelibat dirumah.
37) Terasa diri selalu diperhatikan/diekori.
38) Mandul.
39) Kerap mendengarsesuatu bisikan.
40) Melihat jin secara terus.
41) Sakit mental atau gila.
42) Sakit tulang belakang tanpa sebab.
43) Sakit kepala tak tentu masa tanpa sebab klinikal.
44) Loya/sebu pada bahagian perut tanpa sebab klinikal.
45) Sakit dibahagian tulang rusuk kiri/kanan dan ulu hati.
46) Sakit dibahagian tulang punggung tanpa sebab.
47) Timbul rasa takut tanpa sebab.
48) Sering pengsan tanpa sebab.
49) Kerap mendengar bisikan/hasutan untuk melakukan perkara-perkara syirik.
50) Ragu-ragu tentang keimanan (ingin murtad).
51) Terdengar suara yang datang menyergah ketika tidur.
52) Terasa sesuatu menyentap kaki ketika tidur.
53) Kerap terdapat tanda lebam pada anggota badan

Dalam kes puan, kesemua mimpi tersebut adalah berkenaan dengan gangguan makhluk halus.

Hasbullah Saad February 14, 2012 at 7:27 pm

saya bermimpi dipanggil seorang perempuan(nampak bayang) yang berada di luar bilik tidur sayang..sayang. bila saya intai menerusi tingkap saya nampak bubun kepalanya dan saya mengucap dengan kuat dan terus terjaga

sham February 15, 2012 at 12:11 pm

oohh…ada peminat nampaknya Tuan Hasbullah Saad. :)

puan norhasnah February 17, 2012 at 5:08 pm

Salam, Anak sulung saya yang berumur 23 tahun bermimpi yang saya meninggal dunia. Pada pagi jumaat beliau mengejut saya bangun tido kerana biasanya saya bangun awal untuk solat subuh tapi saya tak bangun walaupun hari dah siang. Beliau menangis dan teringat pesan saya sekiranya saya meninggal duina pada hari jumaat, tolong kebumikan saya pada hari jumaat juga dan kebetulan saya dilahirkan pada hari jumaat. Apa pandangan tuan tentang mimpi anak saya ini?Saya komen pada anak saya mungkin betul saya dah nak mati. Terima kasih

sham February 20, 2012 at 8:36 am

Ajal maut ditangan tuhan. Semua orang akan mati. Adakalanya mimpi untuk memberi peringatan agar kita menambah amal kebajikan. Mereka yang lahir pada hari jumaat tidak semestinya akan mati pada hari jumaat. Ajal maut adalah rahsia Allah. Sebagai orang Islam, kita perlu bersedia dengan amal kebajikan. Banyakkan bertaubat dan berdoa agar kita terlepas dari seksa kubur dan dipermudahkan urusan kita di akhirat kelak.

wan February 20, 2012 at 7:29 pm

salam saya bermimpi melahirkan anak tetapi anak itu keluar bersama karung yang berwarna biru,pada mulanya saya ingat anak itu sudah meninggal kerana warna nya yang pucat kebiruan tetapi apabila saya lihat dekat2 anak itu memandang saya sambil tersenyum. Apa maknanya? terima kasih

lydia February 21, 2012 at 12:19 am

saya bermimpi kereta saya ilang.mimpi ini da byk kli saya alami.pe mksud mimpi tersebut?

fariz February 21, 2012 at 7:43 am

semalam saya bermimpi rumah ditepian pantai dihuni oleh 2 org suami isteri,,,rasanya saya kenal mereka…tp x cam..tiba-tiba rumah tu roboh dan mereka terperangkap..dlm masa sama ombak dari pantai menarik rumah tersebut dan mereka sekali..lalu berkecai lah kaki,tangan mereka kerana diseret rumah yang di tarik ombak..apakah maksud semua itu

DAHLIA February 21, 2012 at 9:26 am

AS SALAM, saya mimpi saya mengandung.. dan perasaan ketika itu xdapat digambarkan,, betapa indahnya menjadi bakal ibu.. apakah maksud mimpi sy.. saya berumur 24 tahun, belum berkahwin..

suhaila February 21, 2012 at 12:54 pm

salam…..
saudara, saya nak tanya pasal mimpi saya….saya bermimpi pekara ini berturut2 tp bukan minggu yang sama.Saya bermimpi yang saya bakal dinikahi dengan seorg pemuda yang bersih airmukanya yang ada nurcahaya yg x bleh sya terangkan.dan sya bakal dinikahkan oleh pendakwah agama terkenal didlam masjid yg indah ukirannya.dan pendakwah itu mengatakan bahawa saya mendapt yg terbaik dr yg terbaik.sedangkan sya masih bini org dlm kehidupan realiti dan dlam menuntut fasakh tp dlm mimpi tersebut sy sudah menjadi ibu tunggal.bleh terang apa maksud mimpinya

halimatun saadiah February 21, 2012 at 2:22 pm

saya ada byk mimpi.
1-saya dan ayah pergi satu tmpat mcm kaw kg..semua serba putih,kg itu x seorg pun dpt pulihkan gangguan syaitan dlm kgtermasuk imam kg.ayh saya suruh dia org berzikir laillahaillah ketika ayh membaca surah dlm al-quran…apa maksud mimpiini?
2-saya terima binatang mcm ular warna kuning campur putih tapi ada sirip mcm ikan keli. dlm balutan plastik.ular itu dah di buang bisanya.tapi saya x nk ular tu,saya bawanya blik ke kg dan saya bg pd adik lelaki suruh dia yg bela..adik saya terima..tapi saya ada kt x tau la umur ular tu panjang ke tidak…apa maksud mimpi ini?
3-saya pernah di datangi seorang kiai.kiai itu mengajar saya mengaji.apa maksud mimpi ini?

sham February 21, 2012 at 9:52 pm

Puan halimatun saadiah, mungkin ada jin yang berminat dengan puan. Ada kalanya gangguan jin disebabkan oleh jin berkenaan suka kat manusia. Ada jenis jin yang berasa dirinya adalah manusia juga dan ingin mendampingi jin. Mohon ke pusat perubatan islam untuk “scan”.

Namun, kalau bermimpi seperti memerima wahyu.. ia bermaksud akan menjadi seorang yang pandai dan dipanjangkan umur.

sham February 21, 2012 at 9:57 pm

Puan suhaila, mungkin ada perkara yang baik sedang menanti anda. Banyak berdoa agar anda dikurniakan kebahgiaan di dunia dan akhirat.

sham February 21, 2012 at 10:04 pm

Dahlia & wan – mimpi mengandung,melahirkan dan menyusukan bayi adalah tanda gangguan jin. Mohon ke pusat perubatan islam untuk scan.

sham February 22, 2012 at 9:03 am

fariz – jika bermimpi berjumpa mayat. Ia bermaksud anda akan menerima harta.

sham February 22, 2012 at 9:19 am

Lydia- jika bermimpi dirompak ia bermaksud anda akan menerima rezeki yang tak terduga.

suhaila February 22, 2012 at 10:21 am

Tima kasih……atas penerangan saudara.

hasmah February 22, 2012 at 12:52 pm

salam,
saya nak tanya maksud mimpi saya ini, saya bermimpi mandi kwsn air terjun bersama adik dan anak2. Dua orang anak saya dihanyutkan air dan tersangkut dkt batu, beberapa meter saja didepan mereka, tmpt air terjun jatuh yg tingginya lebih kurang 3-4 tingkat (mengikut tinggi bangunan) lalu saya berenang nak selamatkan anak2 saya. Malangnya saya dibawa arus sungai dan terjatuh dari air terjun setinggi 4 tingkat itu. Saya betul2 terasa badan terhempas seolah-olah bukan bermimpi dan terus terjaga.

NurSyuraya February 22, 2012 at 6:02 pm

Salam
saya nak tanya maksud mimpi saya..dah dua kali saya mimpi suami saya meninggal tp dlm keadaan b’lainan satu pada waktu dekat nk subuh saye mimpi husband saya meninggal sbb xcident.yg satu lagi waktu siang dlm tengahhari tp saya hanya tahu suami saya meninggal tanpa dpt tgk dia pd mimpi yg kedua..apa maksud mimpi saya ??

muhsin February 23, 2012 at 5:08 pm

saya bermimpi berlari lari di tpi sungai & di iringi dgn seekor naga yg besar brwarna hijau…yg turut berjalan mnyusuri sungai tersebut,apakah mksudnya…terima kasih

dyg norian February 28, 2012 at 8:07 am

asskum..pd 27.02.12 sy bmimpi yg saya ke sebuah rumah org tua yg sy tak kenal..lama jugak sy ddlm rumah itu sehingga sy boleh meninjau kesemua dlm rumah itu..sehingga saya mau balik sy tidak dpt keluar dr rumah itu kerana air tiba2 naik dan membanjiri sekeliling rumah tersebut..lpas itu sy terjaga dan mendengar bunyi azan..ay lalu bangun untuk sembahyang subuh..dan hari ni pulak sy bermimpi seumpama dunia kiamat..d langit tiba2 muncul sepasang mata yg mula2nya nampak baik dan tiba2 mata itu menjadi merah dan dunia seakan huru hara yg membuatkan semua org sekeliling lari dan saya cuma berdiri memerhati org sekeliling..sy terjaga sblm sbyang subuh..apa maksudnya..terima kasih dan wassalm..

sally March 1, 2012 at 11:32 am

ibu saya bermimpi saya berjalan bertelanjang…bila ibu tanya kenapa saya tidak berpakaian…saya di dalam mimpi itu jawab..itu adalah fesyen.. apa maksud mimpi ibu saya itu?

syira zulaikha March 2, 2012 at 1:12 pm

salam..apa mksud sy brmimpi suami khwin,dlm mimpi 2 sy ada tp hnya mlihat dn brdiam.

amin March 3, 2012 at 9:57 pm

Assalam,anak saya bermimpi..katanya dia melihat banyak ular di dalam rumah dan lalu kemudian datang orang ramai lalu membunuh ular tersebut dengan membakar ular itu..sedangkan kami suami istri berada di luar rumah berjual..

sulyana March 4, 2012 at 10:52 am

salam..apa maksudnya sy bermimpi mempuyai seorang abang dan kakak kandung,sedangkan dalam realiti,saya ialah anak sulung..tp dlm mimpi itu,saya amat bahagia mempunyai abang dan kakak kandung tersebut.

fzeehan March 4, 2012 at 2:38 pm

Salam, saya bermimpi mencuri wang yang banyak, apabila org bertanya kepada saya, saya berbohong dan mengatakan saya tidak tahu menahu tentang duit itu… saya amat risau dan ingin pulangkan duit tu semula tetapi tidak tahu bagaimana.. akhirnya tebangun dan beristighfar.. saya rasa amat bersyukur itu hanyalah mimpi.. tetapi bolehkah saya tahu apakah maksud mimpi saya.. terima kasih.

iskandarastian March 11, 2012 at 10:59 am

salam…sy bermimpi kembali ke sekolah 2003,tiba2 sy terlupa bawa kasut untuk sempurnakan pakaian saya ke perhimpunan skolah….sy rasa takut dan gelisah,….cari punya cari saya jumpa kasut buruk,setelah sy beritahu kwn saya yg terpaksa la saya pakai kasut ni kawan saya meminjamkan kasutnya yg satu lagi ini kerana dia ada 2 pasanag kasut….saya pn hapy..n berterima kasih dengan kwan sy 2….

alias March 11, 2012 at 12:06 pm

saya bermimpi melihat dengan jelas banyak barangan antik di satu rumah bersama keluarga saya..adakah mimpi saya mempunyai maksud..

suhaila March 14, 2012 at 2:59 pm

salam…..
saya bermimpi sekali sebelum ini saya bermimpi dinikahkan oleh pendakwah yang terkenal,kali ini bermimpi pulak bersama dengan pelakon terkenal malah beliau mengajak sya berkahwin sedangkan situasi saya sebenar masih isteri orng tp dlam mimpi tersebut dan yg lepas sya telah menjadi janda dan bakal dinikahi oleh seseorg yg amat bersih airmukanya ustaz yg menikahi sya mengata sya mendapat yg terbaik dari yg terbaik dan kali ini sya dirayu menjadi isteri kepada pelakon tersebut. apakah maksud mimpi sya mungkin bukan berkahwin tp kenapa sya selalu bermimpi bersama org2 yg terkenal dan disegani org ramai …………………

rara March 15, 2012 at 4:06 am

mimpi harimau….apa maknanye tu

hajar March 19, 2012 at 9:37 am

salam, malam tadi sy bermimpi sy dan sepupu sy berada di satu jeti. apabila sy dan sepupu baru duduk de jeti itu serta merta hujan dan angin bertiup dgn kuat dan ombak besar telah manghanyutkan kami. suasana amat cemas pada masa itu. kemudian akhirnya sy jatuh ke dasar laut. tetapi dlm masa sy hendak sampai ke dasar laut sy rasakan laut itu sgt dalam airnya. apakah maksud tersirat dlm mimpi sy itu? terima kasih.

Puan Siti Ida ct March 23, 2012 at 12:14 am

Assalamualaikum…Saya di tanya oleh anak lelaki saya yang baru berusia 10 tahun ” Mak, kawan saya kata kalau orang yang meninggal contohnya atuk atau nenek kita, mereka akan sentiasa berada disebelah kita, betul ke mak”. Tapi saya cuba yakinkan dia bahawa itu tidak benar, kerana jiwa yang telah pergi kini berada di alam yang bernama barzakh. Lalu anak saya diam. Tetapi yang peliknya selepas hal itu di siang hari, pada malam hari tersebut lebih kurang pukul 2:30am saya didatangi oleh bapa saya dalam pakaian kebiasaannya untuk bekerja dengan wajah yang tersenyum. Perasaan saya ketika itu sangat takut dan cuba bangunkan suami saya, tiba2 saya sedar saya berada di dalam mimpi. Bolehkah tafsirkan makna mimpi saya. Saya berasa sedih kerana sekian lama baru dapat mimpikan arwah bapa saya.

yus March 23, 2012 at 2:19 am

salam…
baru -baru ni saya mimpi isteri saya sedang mengajar mengaji,apakah maksud tersirat mimpi saya itu…..sekian terima kasih….

iera March 23, 2012 at 2:25 am

Assalamualikum…..
saya ada mimpi kawan lama saya dibelasah dengan abang saya….padahal saya dah lama tak jumpa kawan lama saya….tapi tiba-tiba saya termimpi kawan saya nie….apa maksud mimpi saya nie…..sampai sekarang saya teringat balik dekat kawan saya nie……

juju March 26, 2012 at 11:01 am

assalamualaikum…
saya pernah bermimpi digigit di ibujari tangan kuku saya oleh kucing putih sehingga berdarah dan juga dalam sama ada orang menarik saya dari bawah rumah saya sebanyak 3 kali, lepas tu saya terjaga dari tidur…

dan mimpi kedua dalam masa terdekat ni, saya bermimpi bilik tidur saya di pasang cadar dan tudung tingkap berbunga biru, cantik sangat. apakah maksud mimpi saya tu tuan…

tihah March 26, 2012 at 12:04 pm

salam,
saya ingin bertanya. semalam sy bmimpi berkahwin dgn sepupu sendiri dan sebelum ni pun sy pernah mimpikan hal yg sama. apakah mksud mimpi tersebut?? dan sy belum berkahwin. boleh tlg jelskn. . terima kasih

tihah March 26, 2012 at 12:12 pm

salam,,
semalam sy bmimpi berkahwin dgn sepupu sendiri dan sebelum ni pun sy pernah mimpi hal yg sama. apakah mksud mimipi tesebut? sy blm kahwin lagi. boleh tlg jelaskan.. terima kasih

tuan ahmad azli tuan mansor March 29, 2012 at 9:32 am

Assalamulaikum. Saya nak bertanyakan tentang mimpi.
Saya mimpi memetik buah angur merah dan hijau yang banyak di kebun keluarga saya dikampung. Padahal kebun kami hanya ada pokok rambutan danbuah buahan tempatan sahaja, bukanya pokok buah angur.

Tasbih Putih April 2, 2012 at 11:37 am

Assalamualaikum.. sye nk b’tanye tentang mimpi ini.
semalam sye b’mimpi s’ekor ular tedung ingin mematuk sye semasa sye t’selit di sebatang pokok..sye x boleh b’gerak sbb takut ular tu patuk blakang sye dan sye pun m’baca surah al-ikhlas,al-falaq&al-nas spye ular t’sebut tidak mematuk sye..selepas itu s’ekor ular sawa keluar dari lubang pokok yg sye terspit td..sye b’tambah takut untuk b’gerak..tetapi ular tedung tu t’nampak ular sawa lalu mengikutnya..

sham April 2, 2012 at 12:15 pm

Tasbih putih, jika dikepung ular.biasanya ia bermaksud ada orang berdendam dengan anda. Tapi jangan percaya sangatla, ada kalanya mimpi hanya sekadar mimpi mainan tidur.

asry April 3, 2012 at 5:34 am

assamualikum,sy mahu b’tnya dah dua kali sy bermimpi dipatuk ular dan dibelit..
i-saya dipatuk ular tedung dibahagian kaki.
ii-saya dibelit ular sya dibahgian kaki smpai ke badan,lalu ular itu mahu mematuk dibahgian muka saya,lalu sy t’jaga…apakah makna mimpi saya…

shakhalis71 April 3, 2012 at 2:28 pm

selepas solat sy tertidur . sy bermimpi sy berada di dalam sebuah masjid. Sy diberi salam oleh seorang lelaki yang berpakaian serba putih. Lelaki itu adalah sahabat baik sy. Tetapi saya teragak-agak menjawab salamnya. seketika kemudian, dia menghulur sejadah kepada sy. Sy menyambut dan bersolat jemaah 2 rakaat. Lelaki itu membaca doa dalam keadaan sebak dan tibatiba saya tersedar dari tidur. Adakah ianya hanya mainan tidur? apakah maksudnya?

QASEH QUDSIAH April 4, 2012 at 4:16 pm

SALAM IMAN YANG DIRAHMTI ALLAH,SAYA SGT2 TERTANYA2 KENAPA KERAP BERMIMPI KIAMAT DAN PERNAH MENADAH DOA PADA ALLAH SUPAYA MENARIK BALIK KIAMAT BERLAKU…

eika April 5, 2012 at 4:38 pm

salam.saya ingin bertanya kepada encik tentang sesuatu mimpi nie.saya takut sangat.sebab saya seorang yang jarang bermimpi.tapi baru-baru nie, saya bermimpi saya menerima batu nisan dari seseorang.saya terus terjaga dari tidur dan beristigfar byk kali.then, saya terus tgk jam dan ketika itu, pukul 2.39pagi.saya harap encik dapat membantu saya.apakah makna mimpi saya?adakah ianya petanda yang saya akan meninggal dunia.

miera April 8, 2012 at 11:04 pm

assalamualaikum…saya berasa pelik..saya kerap bermimpi sedang bersuka ria bersama kawan-kawan mahupun keluarga..dan terjaga secara tiba2-tiba dengan keadaan tersenyum.Apakah sebenarnya maksud mimpi yang saya alami?

wani kamal April 16, 2012 at 11:57 pm

salam…

saya ada beberapa soalan

1. Saya bermimpi saya mengejar keretapi tetapi saya gagal utk naik, dan saya terkejut dari tidur mcm saya betol2 lari…

2. saya bermimpi orng yg sama 4 hari berturut2 tp laen situasi

soalan : apakah maksud mimpi2 sya..

maaf bertanya disini sbb saya xtau mau bertanya dgn siapa.

sekian terima kasih

assalamualaikum.

Zulkifli bin muhamad April 26, 2012 at 4:48 pm

assalammulaikum?…apa maksud mimpi kena gigit lipan.

azam May 13, 2012 at 2:04 am

saya bermimpi adk saya ditikam dengan pisau hingga dipenuhi dengan darah.. ..tpi mimpi itu sudah lma.. ..tpi saya mhu dapatkan kepastian

abdul rahim May 25, 2012 at 12:50 pm

assalammualaikum…saya bermimpi menyuap makanan ke dalam mulut seorang wanita dan wanita itu menyuapkan balik makanan ke dalam mulut saya..dalam keadaan yang sama seorang sahabat saya marah,ketawa,diam dan jadi batu api.. semua mereka saya kenali dan wanita itu juga kenalan saya… boleh jelaskan apakh maksud mimpi saya?saya tertanya-tanya dan buntu mencari jwapan.

zura June 19, 2012 at 2:40 pm

salam…kekasih sy pernah bermimpi dia dapt kertas putih daripada sy…ape maksud mimpi tersebut..

salleh June 19, 2012 at 2:46 pm

salam sy ingin bertanya sy pernah bermimpi menerima sepucuk surt bewarna putih daripada insan yang saya sayang..tetapi dalam mimpi 2 kertas itu tidak mempunyai tulisan.ape mksud mimpi itu

zahirah July 4, 2012 at 5:30 pm

saya termimpi kena gigit lipan…ap mksud nya

Ain July 19, 2012 at 11:54 am

Assalamualaikum…

Saya bermimpi arwah tunang saya datang berjumpa saya, arwah nampak kusut masai jer… macam berserabut… kuku arwah pun panjang sedikit, arwah bagitau saya jgn siram kuburnya guna air telaga… arwah bagitau arwah nak saya ikut dia… arwah juga nak saya sampaikan hajatnya supaya neneknya menziarahi kubur arwah…. Saya bingung dengan mimipi tersebut… Saya mohon sekiranya saya dapat tahu apa maksud tersirat mimpi tersebut… Wassalam

azlina July 31, 2012 at 1:47 am

saya bermimpi yg saya telah meninggal dunia…namu saya berasa amt sedih lalu keluar dari kubur lalu pulanng ke rumah.setelah beberapa hari saya semakin membusuk lalu abg dan ibu menghantar sy kembali ke kubur.

azlina July 31, 2012 at 1:51 am

salam.baru2 ini sy telah membuat solat istiharah sblm mendirikan rumah tangga. namun lelaki yg muncul bukan tunang sya bahkan lelaki itu berjubah putih.sy tetap pengang tangan dia dan ikut kemana sahaja dia pergi.apakah tafsir mimpi saya?

lizzoww August 1, 2012 at 12:29 pm

Salam..apakah maksud jika saya bermimpi mendapat ikan pari yg banyak.keadaan berlaku seperti suasana di sebuah gudang.mula-mula saya takut ntuk alihkan yg kecil,sebab takut terkena sengatnya tapi lama kelamaan saya tgk cara kawan2 saya pegang ekornya saya pun berani untuk alihkan hingga yg besar..

Rainah Ahmad August 24, 2012 at 1:46 pm

Assalammualaikum,
saya ingin bertanye ,apakah maksud mimpi saya.
sejak kebelakangan ini saya sering bermimpikan najis.salah satu mimpi yg saya ingat ,saya makan najis.
kedua:saya mimpikan seekor babi yg akan dimasak untuk hidangan tapi bkn untuk saya.

Muhammad Razmee October 18, 2012 at 5:17 pm

Salam,

Saya bermimpi tangan kanan saya dihulur ke atas kanan ..kemudian disambut oleh seseorang (tak nampak muka) ..kemudian..hamba Allah tu pegang tapak tangan saya sambil memicit (mcm mengurut) tapak tangan kanan saya..beliau berkata..” lembut tangan engkau ini..” kemudian saya terus terbuka mata…lebih kurang antara jam 2 – 5 pagi..Mohon ditafsirkan…terima kasih..

en February 26, 2013 at 3:48 pm

assamu ‘alaikum tn, jiran sy brmimpi sy pulang kerumah berbaju melayu putih datang mencium 2 anak perempuan saya yg meri masih kecil. Dia berjumpa isteri sy pd pagi esoknya dan menceritakan hal mimpinya. sdangakan saya brada di selangor sedang dalam tugasan yang memakan hampir 2 bulan..isteri saya segera menelefon sy kerana bimbang. apa pndangan tuan..

ana July 12, 2013 at 10:35 am

As salam,

saya bermimpi pada 1 ramadhan, pd malam tersebut saya mimpi saya makan lipan, dan lipan tu siap saya masak macam masakan biasa, pada keesokkan malamnye pula pada 2 ramadhan, saya bermimpi pasal lipan juga tapi lipan yang banyak di dalam rumah saya..apakah petanda itu ya jika tuan boleh share pada saya..terima kasih.

yati July 15, 2013 at 11:49 am

assalammualaikum, saya nak tanya berkenaan dengan mimpi. Saya bermimpi melihat seekor harimau jatuh ke dalam laut. Tapi ia dibawa naik oleh seekor ikan lumba-lumba.
Mohon penjelasan.

farissya harbie October 28, 2013 at 3:08 pm

assalamualaikum tuan,
tumpang bertanya yer tuan,hubby saya kerap terbayang wajah mayat berkain kafan sewaktu awal pag ketika mandii..sementara saya pula bermimpi lipan ingin menggigit di kaki ..namun saya terjaga dr mimpi itu..terima kasih tuan.

dila December 18, 2013 at 10:58 am

salam encik sy bmimpi ikan keli dlm air tiba-tiba melompt keluar ke arah sy kemudian sy terjaga.bila sy tjaga trus azan subuh apakah maksudnye.

maz ina December 23, 2013 at 9:12 am

assalam saudara, sy mimpi lipan kecil merah.. byk…. byk di lantai di mna sy ada… tp tidak menggigit…. apa maksudnya????

wawa February 12, 2014 at 1:28 am

as salam.. saya ni baru je nak masuk 20 tahun dan masih belajar lagi.. baru2 ni saya mimpi seorang lelaki yang saya kenal tapi tak rapat sangat selamatkan saya dari digigit oleh benda kecil macam serangga yang banyak.. lelaki tu bawa sejadah dan telekung. malam esoknya pula saya bermimpi dia bermalam di rumah saya kemudian mengajak saya dan ayah saya bersolat sama.. apa maknanya?

baby March 12, 2014 at 11:02 am

salam,

boleh tolong beri maksud mimpi ni

1) saya wanita sudah berkahwin, sy mimpi saya nikah semula ngn husband saya,, ada berulang dalam 2, 3 kali mimpi yang sama,
2) dan saya ada bermimpi genggam/pegang beras, apa maksud suma ni??

Sar March 22, 2014 at 8:31 am

Salam….

Baru-baru nie sy bermimpi yang sy telah melahirkan sepasang anak kembar lelaki walhal sy masih bujang.Mohon di tafsirkan mimpinnya…Terima kasih

Silvi March 24, 2014 at 2:06 pm

Saya bermimpi hari ini, anak saya dan seorang budak jatuh dari tingkat atas dan anak saya belah dua dan lagi satu anak tak dapat tengok muka. Selepas tu, kita orang bawa anak ke hospital, kami berdiri di tepi rumah mayat dan doktor datang beritahu anak meninggal dan tunjuk salah satu bahagian anak saya. Saya dan sekeluarga menanggis kuat. Selapas itu, saya bangun dan menanggis sebab mimpi tu kejap dan anak saya sendiri, saya tak boleh tahan dengan perasaan itu.

Tolong berikan penjelasan tentang mimpi saya.

Yang paling dhasyat adik saya pun ada mimpi seperti ini semalam, dia baru cerita dengan saya. Dia mimpi pasal saya, anak meninggal dan saya menanggis.

Yana April 8, 2014 at 3:24 am

Salam
Sekadar bertanya.. Saya baru termimpikan menerima alquran yang turun dari langit.. Boleh tafsirkan mimpi ini?

idris April 9, 2014 at 9:56 am

assalamualaikum
saya nak bertanya dengan tuan
saya bermimpi berjalan bersama kawan lama (lelaki) di pasar lambak,,, banyak makanan kuih muih segala jenis makanan,,, saya nak beli tp duit tertinggal…. bila sampai di rumah,, kawan lama saya lagi sorang (perempuan) tiba tiba muncul menghulur rm50 … bila saya lihat rm50 tu serupa duit dalam alam nyata cuma warnanya merah mcm duit sepuluh ringgit….

saya tak nak dan nak pulangkan,tp dia terus berlalu….

dalam mimpi tu ramai kawan lama masa sekolah saya…..

ayu April 25, 2014 at 11:52 pm

salam sy nk tnye.. dh dua kali sy mimpi psl bayi.. yg first sy just dukung bayi tu.. pstu hari second sy mimpi sy dukung n cium bayi tu.. itu petanda dlm badan sy de jin ker?
trma kseh

azmir April 29, 2014 at 6:30 pm

assalamualaikum, saya cuma ingin bertanyakan tentang mimpi saya..sejak kebelakangan ini saya asik termimpi tentang pisau dan parang(samurai),bergaduh dan diserang sekumpulan lelaki yg berpisau dan parang di R&R..dan dlm minggu yg sama saya juga bermimpi ditikam oleh kwn dari hadapan menusuk kebadan sehinggi tidak boleh bernafas..tp mimpinya tidak habis kerana terbangun akibat terlalu terkejut..saya mmg selalu bermimpi..tp mimpi kali ini lain dpd yg lain…minta pandangan..tq

sham April 29, 2014 at 7:24 pm

Tuan Azmir, sila ke pusat rawatan islam seperti Darushifa untuk scan tentang gangguan makhluk halus.

mimi May 21, 2014 at 5:54 pm

Salam saya nak tanya saya kerap mimpi sy curang dengan suami tapi dalam mimpi saya sedar saya sudah bersuami

ellia alias May 25, 2014 at 12:48 am

Salam,,
Saya mimpi 3 perkara
1. saya beri makan pada naga yg dtg terbang dari langit d muka pintu rumah,, sy xingat sy beri makan pd tangan kiri atau kanan
2. Sy mimpi nampak ular yg besar saiznye mcm sebuah kereta dn panjang keliling rumah sy beberapa kali dh kemudian hilang
3. Sy mimpi bumbung rumah hempap sy yg mase tu dlm buaian,, mimpi ni waktu sy kecil selalu jg waktu sy nk sakit kuat,, dh lame tiba muncul mase umur sy 29thn sy mimpi lg kena hempap dengan bumbung rumah mase sy dlm buian yg gantung kt kayu bumbung
Apa maksud mimpi sy
Terima kasih
0127308547

azlina June 12, 2014 at 2:59 pm

Salam.
Saya ada 2 mimpi.
1. 2 batang gigi saya tercabut.
2. Selamatkan ikan yg lemas tanpa air. Masukannya dalam perigi.

Mas July 5, 2014 at 5:50 pm

Assalam..
Saya bermimpi gigi atas sebelah kanan (bukan geraham) tercabut tanpa apa apa sebab dan tidak sakit sedikit pun. Saya kemudian bermimpi mencium ayahanda dan kedua dua kami mencium satu sama lain tanpa henti sambil diperhatikan ibu yg sedang tersenyum

jumie777 July 6, 2014 at 1:47 pm

Just brkongsi pengetauhuan beberapa”makud umum mimpi”
1)kalau mimpi tentang makan maksudnya kurang/ tak baik /masalah.
2)kalau mimipi tentang makan najis maksudnya baik petanda kuat rezeki nk masyuk,makan babi pun petanda rezki nk masuk…tp rezeki yg tak halal.
3)mimpi tentang minum air/dikelilingi air maksudnya petanda baik urusan rezki
4)mimpi tentang rumah@,kenderaan maksud yg baik tentang ilmu.ilmu diri/ilmu pengetauhuan
5)mimpi tentang binatang brbisa,ular ,labah2 maksu yg tak baik petanda ttg hasad dengki/dendam/irihati/sihir/dsb

zeema July 11, 2014 at 8:20 am

As-salam..

Saya kerap bermimpi..
1.saya dikejar singa hingga penat berlari dan akhirnya terjaga (3am) 2.dikepung singa jantan 3 ekor, tetapi berjaya menyelamatkan diri,
3.ada 5 singa betina hanya seekor memandang saya dengan pandangan tajam.
4.Saya juga mimpi angsa betina kejar angsa jantan dan angsa jantan kejar dan patuk saya akhirnya saya halau angsa tersebut dengan membaling batu
5.Saya mimpi berjalan tanpa kasut, saya curi selipar jiran ketika mencari kerusi hilang

Leave a Comment

Previous post:

Next post: